A study on port centralization by the network shares on the trunk route;Focused on Far East Asia

해운 기간항로 점유율에 따른 항만 거점화 연구;동북아 지역을 중심으로

  • Joe, Soo-Won (Graduate school of National Korea Maritime University) ;
  • Kim, Tae-Won (Graduate school of National Korea Maritime University) ;
  • Nam, Ki-Chan (Dept. of Logistics Engineering, National Korea Maritime University) ;
  • Kwak, Kyu-Seok (Dept. of Logistics Engineering, National Korea Maritime University)
  • 조수원 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 김태원 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 남기찬 (한국해양대학교 물류시스템공학과) ;
  • 곽규석 (한국해양대학교 물류시스템공학과)
  • Published : 2007.12.05

Abstract

This paper analyses calling patterns on trunk routes and presents the network shares by throughput and the changes of calling patterns. with using quantitative data Finally, This paper suggests the degree of port centralization in Far east Asian

본 논문은 동북아시아 항만에 기항하는 선사들의 서비스 노선의 변화를 통해 기항패턴을 분석하고, 각 항만의 처리량 및 기항패턴의 변화에 따른 동북아지역 항만간의 점유율의 변화를 분석하고자 한다. 이를 위해 기존 연구들과 정량화된 자료를 검토하고 동북아시지역 항만들의 기간항로 점유율(타지역 규모 이용)을 분석한다. 여기서 타지역 규모라 함은 타지역에서 연결되는 항만들의 규모를 의미하며, 이를 토대로 동아시아 지역 항만들의 거점화 정도를 알아본다.

Keywords