Structural analysis in Metal bipolar plate of Fuel Cell Stack

금속분리판 연료전지 스택의 구조 해석

  • 이상민 (포항공과대학교 기계공학과) ;
  • 전지훈 (포항공과대학교 기계공학과) ;
  • 이창우 (포항공과대학교 기계공학과) ;
  • 서정도 (현대자동차 연료전지 개발팀) ;
  • 장훈 (현대자동차 연료전지 개발팀) ;
  • 김세훈 (현대자동차 연료전지 개발팀) ;
  • 이성호 (현대자동차 연료전지 개발팀) ;
  • 황운봉 (포항공과대학교 기계공학과)
  • Published : 2007.06.21

Abstract

Mechanical behavior in metal bipolar plate of a fuel cell stack was studied using finite element analysis. The fuel stack is essentially composed of a metal bipolar plate (metal BP), a gasket, an end plate, a membrane electrolyte assembly (MEA), and a gas diffusion layer (GDL). It is important to maintain a suitable fastening force of Metal BP, because it influences the power efficiency of the fuel cell stack. After a gasket and a GDL are placed on the metal BP, the reaction force with the displacement is measured. The channel of metal bipolar plate is replaced by a simple geometrical plate. The results of FEM are similar to those of experiment. Therefore mechanical behavior in metal BP of a fuel cell stack can be estimated by using FEM.

금속 분리판으로 제작된 연료전지 스택의 기계적인 거동을 유한요소 해석을 통하여 살펴보았다. 연료전지의 구성요소는 크게 금속 분리판, 가스켓, MEA, GDL, 엔드 플레이트로 나눌 수 있다. 각각의 요소들은 적절한 힘에 의하여 체결되어야 하고 이에 의해 연료전지 스택의 성능이 많아 좌우된다. 유한 요소해석을 위해 가스켓, GDL을 금속 분리판 위에서 변위에 따른 힘의 변화를 실험을 통해 구했으며, 금속 분리판의 유로 부분을 단순 평판으로 치환하여 유한 요소해석을 진행하였고, 해석 결과와 실험결과가 일치함을 확인하였다. 이를 통해 금속 분리판 스택이 체결되었을 때의 기계적 거동을 유추할 수 있다.

Keywords