perforation of tunnel in limestone formation

석회암층의 터널관통사례

  • Published : 2007.03.22

Abstract

This paper presents a case study on the excavation of a long tunnel(16.2km) named as "Sol-An tunnel", which connects between Mt. Dongbaek station and Dokye station in the Young-dong Railroad. This site is located in a complex geological region with faults, cavities and coal measures as sedimentary rocks area. It occurred geotechnical problems unexpectedly by running water when tunnelling in limestone area within those geological structures. This tunnel caused surface settlements through the decrease of ground water level and soil washed-out affecting by cavities and faults within limestone formation. This paper presents a analysis of source through a close investigation and measures. And also, does preventive measures about returns of settlements reflected by properties of limestones.

본 논문은 영동선 동백산역에서 도계역 사이를 연결하는 국내 최장터널(16.2km)인 솔안터널의 굴착사례를 소개하고자 한다.본 현장은 퇴적암지대로서 단층,공동 및 함탄층으로 구성된 복잡한 지질구조를 가지고 있다. 이러한 지질구조 중 석회암 지대에서 터널 굴착시 예기치 못한 유수에 의해 지반공학적 문제점이 발생하였다. 본 터널은 석회암층 내 공동 및 단층의 영향으로 지하수위의 저하 및 토사유실이 발생하여 지표침하를 가져왔다. 이에 따른 정밀조사를 통한 원인 분석과 대책을 소개하고, 석회암의 특성을 반영한 침하 재발방지방안을 제시하고자 한다.

Keywords