MEPS Method to Set the Design and Operational Limits for Aircraft Engine

항공엔진의 설계 및 운용한계 설정을 위한 MEPS 기법연구

  • Published : 2007.04.26

Abstract

The objective of this paper is to examine the ways in which to implement MEPS method for setting the design and operational limits in order to provide the guaranteed performance of the aircraft engine. Direct adder arithmetically added and related with the effects of ambient humidity, engine quality, throttle set tolerance and deterioration, etc is described with the random adder added in root square sum. The method was applied on the preliminary design of 4,000Ib class turbofan engine and the MEPS for engine component design and operational margin was generated.

본 논문은 항공엔진이 전 운용범위 및 운용조건에서 성능요구조건을 만족할 수 있도록 설계 및 운용 한계를 설정하는 MEPS 기법에 관한 내용이다. 대기습도, 엔진품질, 추력설정부정확 및 성능감쇠 등의 영향이 산술적으로 반영되는 Direct Adder와 Root Sum Square로 반영되는 Random Adder에 대해 기술하였다. 본 기법을 4,000Ib급의 상용 터보팬 엔진개발에 적용하여, 각 Adder의 영향성을 분석하여 엔진설계 및 운용한계 설정을 위한 MEPS를 구축하였다.

Keywords