Quantifying the Variation of Mass Flow Rate generated by Pressure Fluctuation

압력섭동에 의한 유량변동 측정 정량화

  • 길태옥 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 김동준 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 조성호 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 안규복 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 한영민 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 윤영빈 (서울대학교 기계항공공학부)
  • Published : 2007.04.26

Abstract

It is very important to understand about mass flow rate variations of propellants generated by pressure fluctuation in the combustion chamber. Therefore, we have studied quantifying the variation of mass flow rate generated by pressure fluctuation. The flow velocity in orifice is acquired through theoretical approach after measuring the pressure in orifice and the flow area in orifice is measured by film thickness measuring device. Our results agreed with it in the very small error range comparing our results with velocity and mass flow rate in steady state. Thus, our result based on theoretical approach will help about measuring mass flow rate in non-steady state.

로켓 엔진에서 연소챔버 내의 압력섭동에 의해 발생되는 추진제 유량변동에 대한 현상을 파악하는 것은 매우 중요하다. 이를 위해 압력섭동이 발생되었을 때 유량변동의 측정에 대한 정량화를 수행하였다. 오리피스 내의 유동의 속도를 알기 위해 오리피스 내의 압력을 측정한 후 이론식에 입각하여 속도를 풀었고, 액막두에 측정장치를 이용하여 오리피스 내에서의 면적을 측정하였다. 정상상태에서의 속도 및 유량을 분석값과 비교한 결과, 매우 작은 오차내에서 일치함을 알 수 있었다. 따라서, 본 연구에서 도출된 이론식을 바탕으로 비정상상태에서의 유량 변동 측정을 수행하는데 큰 역할을 할 수 있을 것이다.

Keywords