Combustion Performance Tests of High Pressure Subscale Liquid Rocket Combustors

고압 축소형 연소기의 연소 성능 시험

  • 김종규 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 이광진 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 서성현 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 임병직 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 안규복 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 한영민 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 최환석 (한국항공우주연구원 연소기그룹)
  • Published : 2007.04.26

Abstract

Combustion performance and characteristics of high-pressure subscale liquid rocket combustors were studied experimentally. Four different models of combustor were considered in this paper. The high-pressure subscale combustor is composed of the mixing head, the water cooling cylinder and the nozzle. One model of the combustors employed regenerative cooling combustor in that the kerosene used for the chamber cooling is burned. This combustor was damaged due to a high frequency combustion instability occurred during a firing test. The results of the firing tests, comparison of performance, and characteristics of static and dynamic pressures of the combustors are described.

본 논문은 고압 축소형 액체로켓엔진 연소기의 연소 성능과 특성에 관한 것이다. 4개의 고압 축소형 연소기 모델에 대하여 연소시험을 수행하였다. 고압 축소형 연소기는 크게 분사기 헤드부, 재생냉각 방식의 연소실부, 그리고 강제 물냉각 노즐부로 구성되어 있고, 1개의 모델은 연소실을 냉각한 연료가 헤드부로 유입되는 재생냉각 방식의 연소기이다. 연소압력은 70 bar이며 재생냉각 방식의 연소기 모델은 연소시험 중 고주파 연소불안정이 발생하여 하드웨어가 손상되었다. 각각의 고압 축소형 연소기의 연소시험 결과, 성능 비교 및 정압, 동압 특성에 대해 기술하였다.

Keywords