A Comparative Study of Strength and Weakness of the Face-to-Face Instruction and WBI in IT Instruction

IT교육과정에서 면대면방식과 WBI방식의 장.단점 분석 및 개선점 연구 -IT업계 종사자를 대상으로-

  • Lee Soo-Bok (Department of Computer Education, Kongju National University) ;
  • Kim Eui-Jeong (Department of Computer Education, Kongju National University)
  • 이수복 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김의정 (공주대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2006.05.01

Abstract

Today us the creation of knowledge and find, accumulation and use ability is living in the knowledge base society where the base of social advancement becomes. The social members as sleep and the production where is not the consumer of knowledge, own lead whole life studying as they sleep and, they are soft and an open accident, must equip the hazard which gets information and the knowledge which are new the whole life must endeavor. From the hazard which is adapted to like this social change the education for a technical find was necessary absolutely, the education against an updated technology became essential element from the If field which changes soddenly specially. From the dissertation which it sees if in the object facing each other from IT curriculum analyzes the merit and demerit of method and the WBI and against the hereafter developmental subject for an efficient education to sleep it researches the IT industry worker and it does.

오늘날 우리는 지식의 창출과 습득, 축적과 이용능력이 사회발달의 기반이 되는 지식기반사회에 살고 있다. 사회 구성원들은 지식의 소비자가 아닌 생산자로서, 자기 주도적인 평생학습자로서, 유연하고 개방적인 사고를 갖추어야 하며 평생을 새로운 정보와 지식을 얻기 위해 노력하여야 한다. 이러한 사회적 변화에 적응하기 위해서 기술습득을 위한 교육이 절대적으로 필요하며, 특히 급변하는 IT분야에서는 신기술에 대한 교육이 필수적 요소가 되었다. 본 논문에서는 IT업계 종사자를 대상으로 IT교육과정에서의 면대면방식과 WBI의 장단점을 분석하고 효율적인 교육을 위한 향후 발전 과제에 대해 연구하고자.

Keywords