사진과 영상을 이용한 3차원 동양화 기법

An Oriental Paintings 3D Technique Using Pictures and Movies

  • 김종성 (순천대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 김응곤 (순천대학교 컴퓨터과학과)
  • 발행 : 2006.05.26

초록

동양화를 3차원으로 표현하기 위해서 많은 수작업 시간과 전문 인력의 투입, 그리고 고가의 제작비가 필요한 실정이다. 이는 동양화 자체를 디지털화하여 이를 토대로 3차원으로 재구성하므로 전문성과 수작업에 의존하는 경향이 크기 때문이다. 따라서 본 논문에서는 이러한 비효율적인 방법에서 벗어나 사진이나 동영상을 있는 그대로의 동양화로 표현하기 위해 수묵의 농담 조절과 표현 기법을 정형화하고 이를 3차원으로 구성하기 위해 보다 효율적인 방법을 제시하고자 한다.

A great deal of handling time, expertise and huge investment are required to express oriental paintings three-dimensionally. This is because pictures are usually converted digitally and then reconstructed three-dimensionally. During this process we depend highly on expert's handiwork and specialized skills. This paper presents an idea to standardize the techniques that oriental pictures can be expressed as they are and a more effective method for their three-dimensional reconstruction.

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