일본 게임속에 나타난 한국 역사의 왜곡 사례에 관한 연구

The Study on the Distorted Instances of Korean History in Japanese Game

  • 발행 : 2006.05.26

초록

최근 일본의 역사교과서 왜곡문제와 과거 침략에 대한 망언과 함께 올해 끊임없이 제기되는 일본의 독도 영유권 주장으로 한일관계가 악화되고 있는 시점에서, 본 논문은 일본 게임 속에 나타난 한국의 역사왜곡 사례에 대해 연구하였다. 게임 속에서 한국 역사의 왜곡 사례는 일본, 중국, 서양 게임들 모두에서 나타나는 현상이지만 그 중에서도 특히 일본 게임에서 그 정도가 심하게 나타나고 있다. 현재는 인터넷의 발달과 문화 개방의 영향으로 국내 청소년들과 외국인들이 역사를 왜곡한 게임을 쉽게 접할 수 있어 한국에 대한 잘못된 역사인식을 심어줄 위험성이 있으며 그에 대한 대책과 체계적인 접근이 필요하다.

The relations between the two countries, Korea and Japan, are growing worse because of the matter of distorting korean history, absurd remark for aggressive war, and claiming Tokto by Japan. At the point of time, I research the distorted instances of Korean history in Japanese game. The distorted instances of Korean history in game are existed in any countries' game such as China and The West; however, Japanese game takes distorted instances too far. Teenagers in the interior of a country and people from other countries easily access the distorted game because of the development of Internet and promoted cultural exchange among nations so it is necessary that systematic countermeasure should be set.

키워드