Proceedings of the Korea Contents Association Conference (한국콘텐츠학회:학술대회논문집)
- 2006.05a
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- Pages.507-511
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- 2006
A Case Study of Quest Engine for Travia Online Game
트라비아 온라인 게임의 퀘스트 엔진 구축 사례
- Lee, Wan-Bok (Joongbu Univ.) ;
- Roh, Chang-Hyun (Joongbu Univ.) ;
- Jung, Sang Mok (Joongbu Univ.) ;
- Son, Hyung Ryool (Joystel Inc.)
- Published : 2006.05.26
Abstract
This paper introduces the case study of constructing a quest engine system in a commercial online game, Travia. The system can help several operations for quests such as modeling and execution with a dedicated script language. Since the many attributes of a quest, including the type or preconditions or execution ordering of quests, could be represented well with the script, game developers can constitute and modify a quest system very easily. Thus it is expected that the quest system introduced in this paper can be a good guideline to the developers of online RPG games.
본 논문에서는 RPG 게임에서 중요한 비중을 차지하는 퀘스트 엔진에 대해 트라비아 온라인 게임을 기준으로 구축한 사례에 대하여 살펴본다. 트라비아 퀘스트 엔진은 퀘스트의 클래스, 전제 조건, 수행 순서 등에 대해 효과적으로 명세할 수 있는 스크립트 언어를 정의하여 퀘스트를 모델링하고 수행할 수 있도록 지원한다. 본 연구에서 소개하는 퀘스트 시스템은 향후 유사 온라인 RPG 게임의 퀘스트 시스템을 제작할 시, 참고할 수 있는 하나의 가이드라인이 될 수 있다.
Keywords