문화콘텐츠를 이용한 인쇄매체 디자인의 새로운 활용 사례 연구

A Study on New Application Cases of Printing Media Design Using Cultural Contents

  • 김남형 (계원조형예술대학 출판디자인과)
  • 발행 : 2006.05.26

초록

오늘날 현대는 정보사회로 이행하면서 기존의 매체에서 뉴미디어로의 매체전환을 시도하고 있다. 이러한 변화는 인쇄매체에서도 새로운 위협이 되고 있다. 전자출판(Computer Aided Publising)이라든지, 혹은 web 상의 소설, web 상의 잡지(Webzine) 등이 그러한 것들이며, 이러한 오늘날의 시대상황은 인쇄매체에 있어 더욱 새로운 변모를 요구하게 된다. 상품 경쟁력의 근원이 바로 디자인을 통한 문화 콘텐츠에 있음을 시사한다. 문화상품은 어떻게 하면 문화를 산업화 하는 것보다 구체적이고 현실적인 관점에서 경제적 차원의 전략적 개념으로 등장하고 있는 것이다. 기존 프린팅 미디어 기반의 디자인 제작 방법에 새로운 제작 방법을 접목하여 진보적 가치 창출 도구로 월드컵 문화콘텐츠 관련 상품디자인을 개발한 (주)셀파크 기업의 사례를 소개하고자 한다. 이를 통하여 기존의 디자인 회사에서 간과하기 쉬운 특허 등록을 통한 콘텐츠 디자인 상품 보호, 새로운 디자인 표현 방법으로 블루 오션시장을 창출한 사례를 연구하였다.

Nowadays, we make an attempt for media conversion from old to new media, carrying out to information society. These changes to new media are considered as new threat to printing media. New means such as CAD(Computer Aided Publishing), on-line novel and webzine can be regarded as new media and we are confronted with need of new changes in the field of printing media because of the trend of the present. It suggests that the origin of commodity competitiveness depends on the ability of cultural Contents using design. Cultural commodity is considered as strategy concepts in the more specific and realistic aspect than in the aspect of industrialization. This study introduce the case of Cellpark Co.,Ltd. which has successfully developed commodity design of World-cup cultural contents as a creating tools of innovative value connecting existed design method based on printing media with new method. This study gave the case which created Blue Ocean market through new expression method of design, products protection of contents design by patent registration, and licensing which many design firms often overlook.

키워드