3D Mobile Game에서의 Animation 활용사례연구 -Game [Fly to The Music]을 중심으로-

A Study Animation on 3D Mobile Game -With Game [Fly to The Music]-

  • 발행 : 2006.05.26

초록

우리는 게임과 애니메이션을 구분한다. 그러나 애니메이션의 정의는 [움직이는 이미지]로서 게임 역시 조작 가능한 애니메이션의 또 다른 형태일 뿐이다. 실제 게임제작에서 애니메이션의 여러 원리 원칙 들이 더 적용되고, 더욱이 최근 많이 활성화 되고 있는 모바일 게임에서는 그 화면 크기 등 모바일의 특성으로 인해 더욱 더 애니메이션의 원리, 원칙이 강조되어 제작되고 있다. 이에 논자는 2006년 후반기 SKT에서 실제 서비스 예정인 모바일 3D 게임 [플라이 투더 뮤직]의 제작 과정을 위해 월트디즈니 스튜디오에서 나온 애니메이션 12 원칙의 적용에 대해 연구하고, 3D 모바일 게임 애니메이션 제작에서의 개발에 대해 일반 애니메이션과의 차이점을 연구하였다.

Game and Animation are considered as two different fields. The definition of animation is "moving picture" and game is a kind of animation which can be controlled by users. Actually, many principles of animation are applied to the production of games, and are even more emphasized in the mobile game contents which are becoming popular these days because of the characteristics of mobile devices such as small screen size. In this paper, we study on the application of the 12 principles of animation through the making of a mobile 3D game called "Fly to the music" and that game is going to be serviced in late 2006 by SK Telecom. Moreover, we studied the differences between 3d mobile game animation and ordinary animation.

키워드