Development of a Digital Color Design Education Curriculum

디지털 색채 디자인 교육과정 개발

  • Published : 2006.05.26

Abstract

As a result of the rapid development in the digital content industry, designers have to visualize colors across a range of digital media in a relevant and sophisticated manner. The purpose of this study is to develop a new digital color design education curriculum for enhancing learners' capability of digital color management. This study presents an original university-level color design curriculum for digital color learning that includes traditional color learning. In order to develop interactive pedagogy that provides diverse color experiences to students, this study suggestes a blended learning method that combines face-to-face instruction and web-based instruction. Through two case studies at universities, this paper illustrate the effectiveness of the proposed digital color design curriculum.

디지털 콘텐츠 분야의 급속한 발전과 함께, 디자이너들에게 있어 다양한 미디어를 통해 구현되는 디지털 색채를 전문적으로 활용할 수 있는 능력이 요구되게 되었다. 따라서 본 연구의 목적은 이러한 색채 디자인 능력을 함양시킬 수 있는 새로운 디지털 색채 디자인 교육과정을 제안함에 있다. 본 연구에서는 전통적인 색채이론과 디지털 매체에 대한 이해를 기반으로, 다양한 디지털 색채 실습 기회를 제공하는 대학수준의 디지털 색채 디자인 교육내용을 개발하였다. 또한 면대면 교실 수업과 웹 기반 수업을 통합한 혼합학습(Blended Learning) 방식을 활용하여, 학습자와의 상호작용을 촉진시켜 보다 풍부한 색채 경험을 제공할 수 있는 교육방법을 제안하였다. 새로운 디지털 색채 교육과정을 두 차례의 대학 강의에 적용하여, 교육과정의 효율성을 검증하였다.

Keywords