건설정보공유를 위한 정부기관 통합 홈페이지 구축사례 연구

Case Study of Local Government Homepage for Integrated Construction Information Management

  • 발행 : 2006.11.11

초록

일반적으로 건설정보 통합제공은 정부차원으로 이루어지고 있으며, 전국의 산재된 현장을 관리하고 통합된 건설정보를 제공하는 정부차원의 홈페이지 구축은 미흡한 것으로 판단된다. 본 연구는 지자체 최초로 구축하고 운영되고 있는 경상남도 건설정보 통합 홈페이지 구축사례를 소개하며, 이를 통하여 건설정보 홈페이지가 갖추어야 할 기본적 기능을 제시한다. 또한 유사 건설관련 홈페이지의 컨텐츠 비교분석을 통해 건설정보를 통합적으로 제공하기 위한 주요 요구정보를 파악하였다. 본 연구에서는 향후 유사 사이트 구성을 위한 개선사항을 제안하며, 이러한 결과는 정부기관 건설정보 공유를 위한 기반정보로 활용될 수 있다.

Generally, integrated information of construction project is managed by government. However, homepage cases for operating each construction project by government are still unusual in the construction site. This study introduces a case study of construction project homepage for the integrated project information, and then suggests an improved functions that need in homepage for using construction information in common in local area. The homepage used in the study is operated by Gyeongsangnam-do. The results can be used as improved contents of construction project homepage by local government.

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