A study on Value-Added-Logistics Strategy Plan for Cooperation and coexistence (Primarily on Northeast countries (Korea, China, Japan))

협력과 공존을 위한 부가가치 물류전략방안에 관한 연구 (한.중.일 3국을 중심으로)

  • Han Yu-Nam (Graduate school of National Korea Maritime University) ;
  • Kim Tae-Won (Graduate school of National Korea Maritime University) ;
  • Kim Sung-Soo (Graduate school of National Korea Maritime University) ;
  • Lee Myoun-Soo (Graduate school of National Korea Maritime University) ;
  • Kwak Kyu-Seok (Department of Logistics, National Korea Maritime University)
  • 한여남 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 김태원 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 김성수 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 이면수 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 곽규석 (한국해양대학교 물류시스템공학과)
  • Published : 2006.06.01

Abstract

In this study, it is purpose that value-added-logistics strategy plan for cooperation and coexistence in northeast asia.. Because of the change of domestic industrial structure, Japan's super hub port plan, Yangshan Deepwater port open of china and domestic port logistics industries are faced with competition among northeast asia countries. Decreasing export volume of changed domestic industrial structure and two countries: japan, china, make a new port policy and build new ports will affect domestic port logistics industries because these industries depend on container throughput at Busan port. Now, we cannot get a lot of profit from container throughput more than before and in the future China has more ports most ships direct calling in china's port to handle china's cargo volume to get more profit at that time our plans to become a hub port in northeast need revision. Finally, we need a new strategy which is value-added-logistics strategy. But it considers cooperation and coexistence among northeast countries. So this paper suggests that value-added-logistics strategy plan for cooperation and coexistence to live in affluence together in the future.

본 연구에서는 동북아 지역에서 협력과 공존을 위한 부가가치 물류 전략방안들을 제시하는 것이 목적이다. 국내산업구조의 변화와 일본슈퍼중추항만계획 및 중국의 대수심 양산항만의 건설 등으로 인해 국내 항만물류산업은 이들과의 경쟁을 피할 수 없게 되었다. 국내산업 구조의 변화로 수출물량의 감소와 양국의 새로운 항만정책과 건설로 인한 환적화물의 감소는 현재 컨테이너 물동량 처리 위주로 운영되고 있는 부산항 항만물류산업에 커다란 영향을 미칠 것으로 사료된다. 이제는 컨테이너 물동량 처리를 통하여 항만의 수익을 얻으려는 것에는 한계가 있으며, 향후 중국의 신항만 증가에 따라 중국으로 직기항하는 선박들이 많아질 경우 동북아 거점항만이 되기 위해 노력했던 국내 물류전략들은 수정이 불가피할 것이다. 그리고 경쟁이 아니 상호 협력과 공존을 위한 전략이 필요하다고 하겠다. 그래서 본 논문은 협력과 공존을 통해 서로가 공생할 수 있는 부가가치 물류 전략방안들을 연구해 보았다.

Keywords