한국항해항만학회:학술대회논문집 (Proceedings of the Korean Institute of Navigation and Port Research Conference)
- 한국항해항만학회 2006년도 추계학술대회 논문집(제1권)
- /
- Pages.251-259
- /
- 2006
복합운송경로 선정에 관한 연구-서비스요인 중심으로
A Study on Route Decision for Multimodal Transportation - From Viewpoint of Service Factors
- 김소연 (동아대학교 항만, 물류시스템학과) ;
- 최형림 (동아대학교 경영정보과학부) ;
- 김현수 (동아대학교 항만, 물류시스템학과) ;
- 박남규 (동명대학교 유통경영학과) ;
- 박용성 (부산 가톨릭대학교 유통경영정보학부) ;
- 정재운 (동아대학교 경영정보학과)
- Kim, So-Yeon (Department of port and Logistics Systems, Dong-A University) ;
- Choi, Hyung-Rim (Department of Management Information Science, Dong-A University) ;
- Kim, Hyun-Soo (Department of port and Logistics Systems, Dong-A University) ;
- Park, Nam-Kyu (Division of Distribution Management, Dongmyong University) ;
- Park, Yong-Sung (Department of Distribution Management, Gatholic University) ;
- Jung, Jae-Un (Department of Management Information Science, Dong-A University)
- 발행 : 2006.12.07
초록
국제물류 시장의 증가와 다양한 고객의 요구는 복합운송의 중요성을 강조하게 되었고, 그 시장이 지속적으로 성장하고 있다. 이러한 무한 경쟁시장에서 경쟁우위를 확보하기 위해서는 다양한 고객의 특성을 고려하여 개별 고객에서 만족을 줄 수 있는 서비스가 중요하게 고려되고 있다. 이에 본 연구에서는 운송 서비스 측면에서 고객 만족을 더욱 향상시키기 위한 복합운송 선정 요인에 관한 연구를 하였다. 본 연구에서는 먼저 국제복합운송경로 선정에 영향을 미치는 주요 서비스 요인들을 문헌조사와 실증조사를 통해 파악하고, 이 요인을 이용하여 개별 고객이 복합운송경로를 평가할 수 있는 객관적인 지료를 제시하였다. 본 연구를 통하여 개별 고객은 객관적인 평가 자료를 획득할 수 있으며, 복합운송업체는 고객이 어떤 서비스를 중요하게 고려하는지를 파악할 수 있다.
The increase in international logistics market and various customer demands emphasize the importance of Multimodal Transportation, and that market is continuously keep growing. In order to ensure competitive superiority in a market of such infinite competition, service that can satisfy each individual customer by considering various customer characteristics, has become an issue. Thus, through the aspect of service, in order to improve customer satisfaction, growing factors of Multimodal Transportation Route on was studied in this research. For this research, first of all main service factors that affect the growth of Multimodal Transportation were seized by literature survey and positive research. The, by using these factors a methodology that enables individual customers to assess Multimodal Transportation Route was studied. Through this research, individual customers can acquire objective assessment data and Multimodal Transportation companies can seize what factors are considered as important by their customers.
키워드