Flow Analysis of a Commercial Passenger Airplane with or without Jet Engines

상용 여객기에서 엔진의 비장착/장착을 고려한 유동 해석

  • 김양균 (순천대학교 기계우주항공공학부 기계공학) ;
  • 김성초 (순천대학교 기계우주항공공학부) ;
  • 최종욱 (순천대학교 기계우주항공공학부) ;
  • 김정수 (순천대학교 기계우주항공공학부)
  • Published : 2006.11.09

Abstract

This paper describes the aerodynamic interference characteristics between the ing and the engines in a commercial airplane which is realized by reverse engineering based on the photo measurement. Steady three-dimensional compressible inviscid Euler equation is solved in the unstructured grid system under the cruise condition. The lift and drag forces in the wing with engines increase by 1.49% and 3.9%, respectively compared with the wing without engines.

천음속 영역에서 순항 속도로 비행하는 상용 여객기에 대해 공력을 해석하였다. 실제 여객기의 축소모형을 사진으로 계측하여 역설계하여 형상을 모델링하였다. 사면체로 전체 격자계를 구성하였고 정상 상태에서 압축성 비점성 3차원 Euler 방정식을 풀었다. 날개에 엔진이 장착되었을 때와 제거되었을 때에 대해 계산하였는데 엔진이 장착되면 양력과 항력이 각각 1.49%와 3.9%씩 증가하였다. 또한 날개 표면에서 압력 분포와 엔진 주위의 유동 특성을 밝혔다.

Keywords