Concept Design of High Altitude Simulation Test Facility

고공환경모사 시험설비 구축을 위한 개념설계

  • 김상헌 (한국항공우주연구원 추진기관체계그룹) ;
  • 김용욱 (한국항공우주연구원 추진기관체계그룹) ;
  • 이정호 (한국항공우주연구원 추진기관체계그룹) ;
  • 유병일 (한국항공우주연구원 추진기관체계그룹) ;
  • 조상연 (한국항공우주연구원 추진기관체계그룹) ;
  • 오승협 (한국항공우주연구원 추진기관체계그룹)
  • Published : 2006.11.09

Abstract

The propulsion system of KSLV-I second stage is engine with high expansion ratio and its starting altitude is high. To verify the performance of engine before the launch in the ground, high altitude test facility to simulate its operating condition is necessary. This material is about the concept design of high altitude simulation test facility for second stage engine. And it will be the basis for the construction of test facility and the test of engine.

소형위성발사체(KSLV-I)의 2단에 적용되어질 엔진의 작동환경은 진공과 유사하다. 고고도에서 사용되는 로켓은 성능을 최대한 향상시키기 위해서 노즐의 팽창비가 상대적으로 크게 설계된다. 하지만 지상에서 연소시험을 수행할 경우 배압이 상대적으로 크기 때문에 노즐에서 박리(separation)가 발생하여, 실제 추력 값보다 작은 추력을 발생시키며 노즐에 극심한 진동을 유발하게 된다. 그러므로 정확한 추력을 예측할 수가 없으므로 고공 환경을 모사할 수 있는 시험설비를 이용하여 연소시험을 수행하는 것이 반드시 필요하다.

Keywords