한국콘텐츠학회:학술대회논문집 (Proceedings of the Korea Contents Association Conference)
- 한국콘텐츠학회 2006년도 추계 종합학술대회 논문집
- /
- Pages.836-839
- /
- 2006
코믹연출을 위한 입체적인 샷(Shot)연구
A Study On The Comic Presentation For Three-Dimensional Shot
초록
애니메이션제작에 있어 과장과 강조를 통하여 코믹한 연출을 만들어 가는 것이 무엇보다도 중요한 과제이다. 본 연구에서는 애니메이션적인 과장과 강조를 Shot에 적용시킨 코믹효과를 연구한다. 먼저 선행단계로 입체적인 Shot을 연출하는 카메라계산법으로 이미지추출 실험과 Shot 이동연출법을 제시한다. 그리고 입체원리로 제작되어진 애니메이션 Shot을 분석하여 코믹효과를 제언한다.
In making animation product, it is utmost important to produce comic scene using emphasis and exaggeration. This study aims to research on the comic presentation of animation through application of exaggeration and prominence. First, it suggests going under image extraction experiment and moving-shot-method as a mode of measuring three dimensional shot. Moreover, an analysis of the product of three dimensional shot of animation suggests a comic effect.
키워드