The Effect on Customer's Satisfaction and Loyalty of the Hotel Employee's Kindness Activity and Customer's Previous Knowledge

호텔종사원의 친절행동과 이용고객의 사전지식이 고객만족과 충성도에 미치는 영향

  • 조선배 (영남이공대 관광계열) ;
  • 김석영 (피오레관광호텔/영남이공대 관광계열)
  • Published : 2006.06.23

Abstract

In this study is investigate analyzed the effect of hotel employees' kindness activity, previous knowledge of the customer, customer satisfaction and customer loyalty. The study shows that hotel employees' kindness activity perceived by hotel employees are positive, customer show a friendly attitude toward hotel employee, and very influence on hotel employees' kindness activity and customer satisfaction in the hotel. And then the customer satisfaction is effect on customer loyalty. Also, it was suggested that hotel employees' kindness activity include service qualities.

본 연구는 호텔종사원의 친절행동과 고객의 사전지식의 고객만족 및 충성도 간의 인과관계를 실증분석을 통하여 밝히는 것으로 분석결과를 보면 호텔종사원의 친절행동이 고객만족에 영향을 미치고 있는 것을 확인하였으며, 고객의 사전지식은 고객만족에 제한적으로 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 또한 고객만족과 고객충성 도와 관련하여 타인추천과 재구매의도에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이 같은 결과는 호텔기업이 충성고객을 확보하기 위해서 종사원의 친절행동 측면에 대한 지속적인 관심과 교육훈련으로 고객과의 관계를 다지는 데에 집중해야할 필요성이 충분함이 실증분석을 통하여 확인된 점이다. 또한 호텔이 중성고객을 유치하기 위해서 고객접점에서 호텔종사원이 제공하는 양질의 서비스의 중요성을 인식하는 것이 필요함을 입증한 것이다.

Keywords