서비스실패에 대한 귀인지각과 서비스복구노력에 대한 공정성지각이 고객만족에 미치는 영향 - 복합엔터테인먼트 쇼핑몰을 중심으로 -

  • 김진구 (애경유지공업(주) 애경백화점) ;
  • 안길상 (충북대학교 경영학부)
  • Published : 2006.02.24

Abstract

To attain competitiveness in the severe competition of retailing, retailing firm like Aekyung department store composites multiplex entertainment shopping mall with other firms as key tenants like LG supermarket, Books Libro, and CGV. But in multiplex entertainment shopping mall customers who have experienced a service failure in key tenant's shops usually ask a compensation of service failure to the lessor like department store. Even though customers of multiplex entertainment shopping mall know that key tenants use different service strategy, personnel management system and operation system and so on, they do not rare of it. Why they do that? How can we explain this situation? This study explains customer's complaining behaviors in multiplex entertainment shopping mall using attribution theory and justice theory. The study presents a comprehensive model about the effects of the perceived attribution and fairness on customer satisfaction and suggests practical implications for retailing firms composing multiplex entertainment shopping mall.

치열한 유통 경쟁하에서 유통업체 특히 백화점은 경쟁우위를 확보하기 위해 이업태, 가령 극장이나 서점 등과 복합 엔터테인먼트 쇼핑몰을 구성한다. 그러나 특이할 점은 극장이나 서점에서 서비스실패를 경험한 고객들이 그 서비스실패에 대한 보상을 백화점에 요구하는 경향이 있다는 것이다. 심지어 고객들은 극장이나 서점이 백화점과는 다른 서비스전략, 인적자원관리, 운영전략 등을 구사한다는 것을 알고 있을지라도 극장이나 서점 등에서 경험한 서비스 실패에 대해 백화점에 보상을 요구한다. 왜 이런 현상들이 벌어지며 어떻게 이런 현상을 설명할 수 있을까? 본 연구는 복합엔터테인먼트 쇼핑몰내의 고객 불평행동에 대해 귀인이론과 공정성이론을 통해 설명하고자 한다. 또한 본 연구는 귀인지각과 공정성지각이 고객만족에 미치는 영향을 통합모델로 제시함과 아울러 실무적 시사점을 제시하고자 한다.

Keywords