SWOT Analysis-Based Strategies for Attracting Chinese Tourists into Korea and the Role of Retailing for the Strategies

SWOT분석을 이용한 중국 관광객의 한국 유치를 위한 전략제안과 유통업의 역할

  • 전동매 (신라대학교 국제비즈니스학부)
  • Published : 2006.05.27

Abstract

The competition between many countries for Chinese outbound tourism which have developed at the most fastest speed and has enormous potential in coming years is bitter. So it's important to understand Chinese outbound tourism market and develop strategy to attract Chinese tourists for Korean tourism industry to compete with rival countries. Therefore, this study first researched the environment factors such as population, politics, economy, culture, consumer and competition by reviewing Chinese outbound tourism market and the actual conditions of Chinese tourists to Korea. Then looked out opportunities, threats, strengths and weaknesses by SWOT analysis. Finally suggested marketing strategy for attracting more Chinese tourists according to SWOT analysis and discussed the role of distribution.

중국 경제의 눈부신 성장에 따라 아웃바운드 관광도 세계적으로 가장 빠른 속도로 성장하였다. 성장잠재력이 무궁한 중국 아웃바운드 관광시장을 앞두고 세계 각국의 경쟁이 점점 치열해지고 있다. 이와 같은 상황에서 중국 아웃바운드 관광시장에 대한 이해와 효과적인 관광객 유치전략 개발이 한국 관광업체에게 아주 중요하다. 따라서 본 연구는 먼저 중국 아웃바운드 관광시장과 중국인 방한 실태 고찰을 통해서 인구, 정치, 경제, 문화, 소비자, 경쟁자 등 환경요소를 조사하였다. 그 다음에 SWOT분석을 통해서 한국 관광업체에게 주어지는 기회와 위협, 한국 관광업체에서 가지고 있는 감점과 약점을 파악하였다. 그리고 SWOT분석 결과에 따라 중국 관광객 유치를 위한 마케팅 전략을 제시하고, 마케팅 전략에 있어서 유통업의 역할을 제시하였다.

Keywords