A Date Mining Approach to Intelligent College Road Map Advice Service

데이터 마이닝을 이용한 지능형 전공지도시스템 연구

  • 최덕원 (성균관대학교 시스템경영공학부) ;
  • 조경필 (성균관대학교 시스템경영공학부) ;
  • 신진규 (성균관대학교 시스템경영공학부)
  • Published : 2005.05.27

Abstract

Data mining techniques enable us to generate useful information for decision support from the data sources which are generated and accumulated in the process of routine organizational management activities. College administration system is a typical example that produces a warehouse of student records as each and every student enters a college and undertakes the curricular and extracurricular activities. So far, these data have been utilized to a very limited student service purposes, such as issuance of transcripts, graduation evaluation, GPA calculation, etc. In this paper, we utilize Holland career search test results, TOEIC score, course work list, and GPA score as the input for data mining and generation the student advisory information. Factor analysis, AHP(Analytic Hierarchy Process), artificial neural net, and CART(Classification And Regression Tree) techniques are deployed in the data mining process. Since these data mining techniques are very powerful in processing and discovering useful knowledge and information from large scale student databases, we can expect a highly sophisticated student advisory knowledge and services which may not be obtained with the human student advice experts.

대학의 학사관리 시스템은 학생이 입학하여 졸업하기까지 수행하는 여러 가지 학사활동 및 과외활동으로부터 발생하는 방대한 데이터를 보유하고 있다. 그러나 이들을 학생들의 전공지도나 진로지도에 효과적으로 활용하지 못하고 있다. 본 논문에서는 학사관리 시스템에 축적된 정보를 대상으로 데이터 마이닝 기법을 적용하여 학생들의 전공선택 및 진로지도에 도움을 줄 수 있는 새로운 정보와 지식을 생성하는 방법을 개발, 제시하였다. 이 연구를 위하여 요인분석, 계층분석 (AHP), 인공신경망, CART 기법 등을 동원하여 데이터 마이닝을 수행함으로써 유용한 지식과 규칙을 생성하였다. 방법론의 개발에 사용된 기본 자료들은 학생들의 Holland 적성검사, TOEIC 점수, 이수과목, 평점 등이다. 연구의 결과로서 기존의 학생지도 담당자가 수작업으로는 알아낼 수 없었던 학생지도에 관한 유용한 규칙을 도출할 수 있었다.

Keywords