Interpretation on GDS(Geomagnetic Depth Sounding) data in and around Korean peninsula using 3-D MT modeling
3차원 MT 모델링을 통한 한반도 및 주변의 GDS(Geomagnetic Depth Sounding) 자료 해석
- Yang, Jun-Mo (Marine Meteorology & Earthquake Res. Lab./METRI) ;
- Kwon, Byung-Doo (Department of Earth Science Education, Seoul National University) ;
- Ryu, Yong-Gyu (Marine Meteorology & Earthquake Res. Lab./METRI) ;
- Youn, Yong-Hoon (Marine Meteorology & Earthquake Res. Lab./METRI)
- Published : 2005.09.30
Abstract
A GDS (Geomagnetic Depth Sounding) method, one of extremely low-frequency EM methods, has been carried out to examine deep geo-electrical structures of the Korean peninsula. In this study, five additive GDS sites acquired in south-eastern area of the Korea were integrated into twelve previous GDS results. In addition, 3-D MT modeling considering the surrounding seas of the Korean peninsula was performed to evaluate sea effect at each GDS site quantitatively. As a result, Observed real induction arrows was not explained by solely sea effect, two conductive structures that are able to explain differences between observed and calculated induction arrows, was suggested. The first conductive structure is the Imjingang Belt, which is thought as a extension of Quiling-Dabie-sulu continental collision belt. The effects of the Imjingang Belt clearly appear at YIN and ICHN sites. The second one is the HCL (Highly Conductive Layer), which is considered as a conductive anomaly by mantle upwelling generated in back-basin region. The effects of the HCL are also confirmed at KZU, KMT101, 107 sites, in the south-eastern of the Korean peninsula.
한반도의 심부 전기구조를 조사하기 위해서 극심부 전자탐사 중 하나인 지자기 수직탐사(GDS; Geomagnetic Depth Sounding)를 수행하였다. 본 연구에서는 한반도 동남부에서 추가적으로 획득된 5개의 GDS 탐사 자료와 기존의 12개 측점의 탐사 자료를 통합하여 해석하였다. 또한 한반도 및 주변 해양의 영향을 정량적으로 평가하기 위하여 3차원 MT 모델링이 수행되었다. 관측된 실수 유도 지시자는 주변 해양의 영향만으로 설명되지 않았으며, 이 차이를 설명할 수 있는 2개의 전도성 구조를 제시하였다. 첫 번째는 Quiling-Dabie-sulu 대륙 충돌대의 연장성이라 생각되는 임진강 벨트이며, YIN과 ICHN에서 그 영향을 명확히 확인할 수 있었다. 두 번째는 한반도 남해안과 큐슈 섬 사이에 존재할 것으로 추정되는 맨틀 용승에 의한 고전도성층(HCL; Highly Conductive Layer)로서, 주로 한반도 동남부에 위치하는 KZU, KMT101, 107에서 그 존재를 확인할 수 있었다.
Keywords