Economic evaluation analysis for accommodation re-arrangement of 9,600TEU Container ship

9,600TEU급 컨테이너선의 거주 공간 재배치에 의한 경제성 평가 분석

  • Choi, Kyong-Soon (Samsung Heavy Industries Co.,Ltd. Geoje Shipyard) ;
  • Im, Nam-Kyun (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University)
  • 최경순 (삼성중공업(주) 거제조선소) ;
  • 임남균 (목포해양대학교 해상운송시스템학부)
  • Published : 2005.04.21

Abstract

As ship builder companies have a tendency to pursuit the effect of scale economy, recently the ultra-large sized container ship is discussed very actively among them. It is expected that these situation will be continued for the time being. The need of accommodation re-arrangement is carefully proposed according to the tendency of ultra-large sized ship. In this paper, accommodation re-arrangement of ultra-large container ship is examined in the view of economy. We proposed separation of engine room and accommodation part through review and supplementaition of drawing generation in intial design stage. Also we investigated its merits and demerits to find out whether it can be realized or not in the view of economical efficiency. The RFR(Required Freight Rate) is considered as the objective function to evaluate the re-designed vessel. The economical benefits for increasing the number of TEU(Twenty-foot Equivalent Units)'s and the re-arranged space are analyzed in the view of ship owner and shipyards respectively.

최근 들어 초대형 선박에 대한 논의가 활발해진 가운데 선사들은 선박 대형화로 인한 규모의 경제 효과를 꾸준히 추구하고 있다. 기술과 경제성이 보장되는 한 당분간 이러한 선박 대형화의 추세는 지속될 전망이다. 선박대형화에 따라 거주공간의 위치변화에 대한 필요성이 조심스럽게 제기되고 있다. 본 논문은 초대형 컨테이너선의 거주 공간 재배치에 따른 경제성 평가 분석에 관한 내용을 다루었다. 선박의 초기 설계 단계에서, 도면 생성의 보완과 검증을 통하여 거주구역과 엔진실의 공간을 분리하는 제안을 하였다. 그에 관한 장단점을 분석하고, 실현 가능성 여부를 경제성 평가 분석을 통해 검토하였다. 경제성 평가 방법을 위한 목적함수는 요구운임지수를 사용하였다. TEU 증가에 의한 경제성을 전망하고, 이러한 공간 재배치에 따른 조선소와 선주의 경제성 평가를 분석하여, 선적 개수의 증가에 따른 경제성 전망을 제시하였다.

Keywords