A Study on the Limit of Anchor Dragging for Ship at Anchor( II )

묘박 중인 선박의 주묘 한계에 관한 연구( II )

  • Bae, Suk-Han (Graduate School, Korea Maritime University) ;
  • Jung, Yun-Chul (Division of Navigation System Engineering, Korea Maritime University) ;
  • Kim, Se-Won (Division of Navigation System Engineering, Korea Maritime University) ;
  • Yun, Jong-Hwui (Department of Maritime Police Science, Korea Maritime University) ;
  • Lee, Yun-Sok (The Center of Ship Operation, Korea Maritime University) ;
  • Nguyen, Phung-Hung (Graduate School, Korea Maritime University)
  • 배석한 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 정연철 (한국해양대학교 항해시스템공학부) ;
  • 김세원 (한국해양대학교 항해시스템공학부) ;
  • 윤종휘 (한국해양대학교 해양경찰학과) ;
  • 이윤석 (한국해양대학교 운항훈련원) ;
  • 구엔풍 (한국해양대학교 대학원)
  • Published : 2005.04.21

Abstract

In succession to previous study(A Study on the Limit of Anchor Dragging for Ship at Anchor sim I), the experiment of anchor dragging by ship handling simulator was performed to investigate the anchoring stability of ship at anchor in this study. The purpose of this experiment is to check the behavior charateristics of ship being dragged and the limit of anchor dragging for ship at anchor. A small tanker ship, which had been anchored in Jinhae Bay when the typhoon MAEMI passed on September 2003, was chosen as model ship for the experiment of anchor dragging and the result of experiment was confirmed to be very similar to the result of theoretical review and field report.

이전의 연구(묘박 중인 선박의 주묘 한계에 관한 연구- I )에 이어서, 본 연구에서는 묘박 중인 선박의 묘박 안정성을 검토하기 위해 선박조종 시뮬레이터를 이용한 주묘실험을 수행하였다. 이 실험의 주된 목적은 주묘중인 선박의 거동특성과 주묘 한계풍속을 파악하는데 있다. 실험의 대상이 된 선박은 2003년 9월 태풍 매미가 내습했을 당시 진해만에 묘박했던 소형 탱커선이며, 주묘실험의 결과는 이론분석 결과 및 현장보고와 매우 유사함을 확인하였다.

Keywords