The study on ship's manoeuvrability through the analysis of the relationship of between hydrodynamic coefficient and ship hull parameter

선박 조종성능 연구를 위한 선체형상 파라메터와 유체력미계수와의 관계분석

  • Im, Nam-Kyun (Division of Maritime Transportaion System, Mokpo National University) ;
  • Kweon, Su-Kam (SSMB, Marine Research Institute, Samsung Heavy Industries Co.. Ltd) ;
  • Yang, Hee-Joon (SSMB, Marine Research Institute, Samsung Heavy Industries Co.. Ltd) ;
  • Kim, Se-Eun (SSMB, Marine Research Institute, Samsung Heavy Industries Co.. Ltd)
  • 임남균 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 권석암 (삼성중공업(주) 조선해양연구소) ;
  • 양희준 (삼성중공업(주) 조선해양연구소) ;
  • 김세은 (삼성중공업(주) 조선해양연구소)
  • Published : 2005.04.21

Abstract

This study was carried out to examine the prediction of ship's manoeuvrability in initial design stage. New parameter representing basic hull form and stern shape were proposed. Captive model test were carried out to investigate the correlation coefficient between hydrodynamic coefficient and hull parameter. The results showed which parameter are positive correlation with hydrodynamic coefficient. Moreover correlation was examined between sternhull shape and ship's manoeuvrability. These results can be used to predict a ship's manoeuvrability in initial design stage.

연구는 선박 설계 초기단계에서 선형 변화에 따른 선박 조종성능 추정에 관한 내용을 다루었다. 선박제원을 대표하는 파라메터 그리고 선미형상의 변화를 민감하게 반영할 수 있는 새로운 파라메터를 선정하는 작업을 수행하였다. 이렇게 선정된 파라메터와 유체력 미계수와 상관관계를 알아보기 위하여 구속모형 실험을 수행하였다. 그 결과 기존의 기본적인 선박제원 중 상관도가 높은 파라메터를 가려낼 수 있었다. 또한 선미형상의 새로운 파라메터와 조종성능과의 상관도를 추정할 수 있었다. 이를 활용하면,초기 선형 설계시 선형변화 및 수정에 따른 조종성능 추정에 활용할 수 있을 것으로 판단된다.

Keywords