A Study on comparison with policy of Korea.China.Japan to promote Game-Industry

한.중.일 3국의 게임산업 활성화 정책 비교

  • Lee Ji-Won (Dept. of Game Multimedia, in Graduate School of Kong-ju National University) ;
  • Ryu Seuc-Ho (Dept. of Game Multimedia, in Graduate School of Kong-ju National University) ;
  • Kyung Byung-Pyo (Dept. of Game Multimedia, in Graduate School of Kong-ju National University)
  • 이지원 (공주대학교 영상예술대학원 게임멀티미디어) ;
  • 유석호 (공주대학교 영상예술대학원 게임멀티미디어) ;
  • 경병표 (공주대학교 영상예술대학원 게임멀티미디어)
  • Published : 2005.05.01

Abstract

More government's policy supports than current are necessary time first of all because Korea game industry is growing vigorously centering around On-line game and Mobile-game. Korea Government is progressing game industry promotion policies actively, and these may accelerate developed speed of Korea game industry in the near future. But, we are time that feedback of government's game industrial policies is necessary now through comparison with game industry policy of Northeast Asia area game Industry policy of area. Therefore, In this paper we did study improvement assignment of Korea game industrial policy through comparison with Game industrial policies of the Korea, China and Japan.

한국의 게임산업은 온라인게임과 모바일 게임을 중심으로 활발한 성장기에 있기 때문에 이전 보다 많은 정부의 정책적 지원이 무엇보다 필요한 시기이다. 현 한국정부는 문화관광부, 정보통신부, 산업자원부에서 각각의 게임관련 진흥정책을 활발히 진행 중에 있으며, 이는 향후 한국게임산업의 발전속도 향상을 가져올 것으로 기대된다. 그러나 이러한 시점에서 국내게임산업과 밀접한 연관이 있는 중국과 일본의 게임산업 동향과 게임산업 정책 및 경쟁력의 비교 분석을 통한 국내게임산업정책의 피드백이 필요하다. 따라서 본 논문은 한국 중국 일본의 게임산업 활성화 정책 비교 분석을 통해 국내게임산업정책의 개선과제를 알아보고자한다.

Keywords