A Study on the SRGM of Operational Software

운영중인 소프트웨어의 신뢰도 향상 연구

  • Published : 2005.11.01

Abstract

It might be difficult to reduce failure rate for most of the cases are not available for debugging during operational phase, hence, there are some literatures to study that the failure rate is uniform throughout the operational time. The failure rate reduces and the reliability grows with time regardless of debugging. As a result, the products reliability varies with the time duration of these products in point of customer view. It accumulates the products experience, studies the efact operational method, and then finds and takes action against the fault circumstances. I propose the simple model to represent this status in this paper.

운영 중에는 결함 수정이 쉽지 않아서 고장률이 일정하다고 하는 연구도 있다. 그러나, 운영단계 중에는 결함을 수정하건 안하건 시간이 지남에 따라서 고장율이 줄어들어서 신뢰도가 향상된다는 사실이 관찰되고 있다. 이러한 신뢰도 성장에 대한 이유는 제품을 사용하게 됨에 따라 그에 대한 경험이 쌓이게 되며, 제품을 정확하게 사용하는 법을 배우게 되고, 또한 결함을 일으키는 환경을 발견하여 조치를 취할 수 있기 때문이다. 이러한 성장모델에 영향을 미치는 또 다른 요인을 살펴보면 제품을 설치한 후에 사용자가 새로운 드라이버를 설치한다든지, 소프트웨어를 더 나은 새로운 버전으로 업그레이드 시킨다든지 하는 행위를 하는 것이 필요하다는 것을 알게 된다는 것이다. 본 논문에서는 이러한 현상을 표현하는 간단한 모델을 제시한다.

Keywords