Prototyping Game Model for Tangible Interface

체감형 인터페이스를 위한 게임모델

  • 고봉균 (성결대학교 멀티미디어학부) ;
  • 김반석 (성결대학교 멀티미디어학부) ;
  • 문관보 (성결대학교 멀티미디어학부) ;
  • 이선주 (성결대학교 멀티미디어학부) ;
  • 홍주희 (성결대학교 멀티미디어학부) ;
  • 주문원 (성결대학교 멀티미디어학부) ;
  • 최영미 (성결대학교 멀티미디어학부)
  • Published : 2005.11.01

Abstract

Recently, new games have been experimented to be given the adaptive interfaces equipped with AI algorithms which could interpret the user's personality, behavioral patterns, and physiological conditions in realtime. In this paper, we propose the intermediate form of tangible interface for PC package, which is currently decaying in commercial market.

최근 게임 타이틀이 제공하는 인터페이스는 사용자의 성격, 행동패턴, 신체조건 등에 적응적으로 최적화하여 게임의 몰입감을 높이려는 시도를 하고 있다. 체감형방식의 인터페이스를 이용한 신종 아케이드게임은 인간과 사이버월드 간의 상호작용을 다감화하여 게임의 효과를 제고하고 있음을 알 수 있다. 이 논문에서는 침체 국면에 있는 PC패키지 분야에 체감형 인터페이스의 접목을 시도하여 완전한 몰입형 인터페이스의 중간단계로서의 게임 모델을 제시하는데 있다.

Keywords