Problems of Internet-based Distance Learning

인터넷 원격교육의 문제점에 관한 조사연구

  • Published : 2005.11.01

Abstract

Internet-based distance learning is proliferated, but justifying its educational effectiveness is challenging. Investigation into the problems is important and fundamental for the study on the educational effectiveness. In this study, problems of Internet-based distance learning are structured by four categories as environmental problems, student problems, course design problems and operational problems. Based on a survey of distance education participants, problems are analysed. Also, analysis from the point of demographic differences such as sex, job existence and age is performed.

인터넷 원격교육이 보편화되어 가고 있는 현시점에서 인터넷 원격교육의 교육적 효과에 대한 검증은 매우 필요한 연구 대상이라고 할 수 있다. 면대면 교육이 아닌 인터넷원격교육의 문제점에 대한 분석은 교육적 효과에 대한 검증에서 반드시 거쳐야하는 중요성을 내포하고 있다. 본 연구는 인터넷 원격교육에 참가한 학생들을 대상으로 한 설문을 바탕으로 문제점에 대한 분석을 실시하였다. 문제점을 환경적문제, 학생자신의 문제, 교수설계문제, 운영상의문제의 4가지 카타고리로 구분하고 카타고리별 문제점들을 도출하여 설문을 통해 문제의 심각도를 분석하였다. 또한 각 문제들의 성별, 직업유무, 나이에 따른 차이 유무를 통계적 방법론을 통하여 검증하였다.

Keywords