Proceedings of the Korean Society of Propulsion Engineers Conference (한국추진공학회:학술대회논문집)
- Volume y2005m4
- /
- Pages.309-312
- /
- 2005
- /
- 1975-342X(pISSN)
An Ignition Characteristics of Slinger Combustor at High Altitude Condition
고고도 조건에서 슬링거 연소기의 점화특성 연구
- Lee Kang-Yeop ;
- Lee Dong-Hun ;
- Park Young-Il ;
- Kim Hyung-Mo ;
- Park Poo-Min ;
- Lee Kyung-Jae ;
- Choi Ho-Jin ;
- Chang Hyun-Soo ;
- Choi Seong-Man
- 이강엽 (삼성테크원(주) 파워시스템연구소) ;
- 이동훈 (삼성테크원(주) 파워시스템연구소) ;
- 박영일 (한국항공우주연구원) ;
- 김형모 (한국항공우주연구원) ;
- 박부민 (한국항공우주연구원) ;
- 이경재 (한국항공우주연구원) ;
- 최호진 (국방과학연구소) ;
- 장현수 (국방과학연구소) ;
- 최성만 (전북대학교 기계항공시스템공학부)
- Published : 2005.04.01
Abstract
High altitude ignition test was performed to understand high altitude ignition characteristics of slinger combustor. To verify ignition limits, test was carried out with variation of altitude and fuel nozzle rotational speed using AETF(Altitude Engine Test Facility) in KARI(Korea Aerospace Research Institute). From the result, the effect of major factors which affect on ignition characteristics was observed. The reduction of ignition limit with increasing altitude and expansion of ignition limit with increasing rotational speed of fuel nozzle was verified. Also minimum rotational speed of fuel nozzle at high altitude must be greater than that of seal level condition.
고고도 조건에서 슬링거 연소기의 점화특성을 파악하기 위한 실험적 연구를 수행하였다. 점화실험은 실형 연소기 리그와 고고도 조건을 모사할 수 있는 엔진고공환경 시험설비(KARI-AETF)를 이용하여 수행되었으며, 회전식 연료노즐을 가진 슬링거 연소기의 특성을 고려하여 고도 변화와 함께 연료노즐의 회전수를 변화시켜가며 점화한계를 측정하였다. 결과를 통하여 점화에 영향을 미치는 인자 중 연소기 압력과 공기온도, 연료온도의 영향을 살펴보았는데, 고도가 높아질수록 즉, 압력과 온도가 낮아질수록 점화한계가 축소되는 경향을 확인하였고, 특히 연료노즐 회전속도가 고고도 점화성능을 향상시킬 수 있는 인자임을 재확인 할 수 있었다. 또한, 고고도 점화에서는 점화를 위한 최소 회전수가 해면고도에 비해