알고리즘 분석을 통한 컴퓨터교육에서의 알고리즘 교육의 방향

A study on the direction of teaching algorithms with analysis of algorithms

  • 홍순조 (경인교육대학교대학원 컴퓨터교육과) ;
  • 한선관 (경인교육대학교대학원 컴퓨터교육과)
  • Hong, Soon-Jo (Kyungin Education University, Dept. of elementary computer education) ;
  • Han, Sun-Kwan (Kyungin Education University, Dept. of elementary computer education)
  • 발행 : 2004.08.05

초록

문제해결을 위한 절차로 정의되는 알고리즘은 교육적으로 많은 가치를 갖는다. 이 알고리즘은 지필 알고리즘과 컴퓨터 알고리즘으로 나된다. 수학교과에서는 이미 컴퓨터를 이용한 지필 알고리즘 지도에 관한 연구가 활발하게 이루어지고 있다. 반면 컴퓨터 교과에서는 알고리즘 지도를 위한 연구가 미진한 실정이다. 따라서 컴퓨터 교과에서 알고리즘을 효과적으로 지도하기 위한 방향 정립이 필요하다. 이에 알고리즘을 분석한 후 컴퓨터 교과에서 알고리즘교육의 방향을 제안하고자 한다.

Algorithms is defined "step-by-step procedure for accomplishing a task that we wish to complete." Algorithms has much educational values. Already many scholar is making researches about paper-and-pencil algorithms in mathematic education. The purpose of this paper is to propose a study on the direction of teaching algorithms with analysis of algorithms

키워드