한국항해항만학회:학술대회논문집 (Proceedings of the Korean Institute of Navigation and Port Research Conference)
- 한국항해항만학회 2004년도 추계학술대회
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- Pages.89-94
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- 2004
근접상황 선박충돌회피지원모델에 관한 연구(I)
Ship Collision Avoidance Support Model in Close Quarters Situation(I)
- Yang Hyoung-Seon (Graduate course of Korea Maritime University) ;
- Yea Byeong-Deok (Division of Ship Operation System Engineering, Korea Maritime University)
- 발행 : 2004.11.01
초록
선박운항시스템은 첨단화 되고 있으며, 선박충돌회피시스템에 관한 연구가 활발히 진행되고 있다. 그럼에도 선박 충돌사고 빈도수는 줄어들지 않는 설정이다. 시스템에 의한 충돌회피 조종에도 불구하고 근접거리로 충돌위험이 계속 존재한다면, 충돌위험 결정 및 판단기준에 있어서 단순히 TCPA, DCPA만의 입력변수 사용은 근접상황에서 충돌위험회피에 도움을 주지 못한다. 최근 5년간 국내 선박충돌사고 상대선 초인거리 조사에 의하면 약
Up to now a lot of the study on ship collision avoidance systems has proceeded actively. However the frequency of ship collision accidents didn't decreased. If there is collision risk in close quarters situation none the less manouvering ship for collision avoidance according to the system, only use of TCPA and DCPA as input factor for collision risk decision is not useful to avoiding collision action. For the recent 5 years by the analysis of first observation distance about approaching ship in domestic collision accidents, nearly
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