Fuel Distribution Measurements in ATR Combustor using PLIF

PLIF를 이용한 ATR 연소기 내부의 연료분포 측정

  • 양인영 (한국항공우주연구원 항공추진그룹) ;
  • 진유인 (과학기술연합대학원대학교 항공시스템대학원) ;
  • 양수석 (한국항공우주연구원 항공추진그룹) ;
  • 박승재 (한국항공우주연구원 항공추진그룹)
  • Published : 2004.10.01

Abstract

Fuel/air mixing in air turbo ramjet(ATR) combustor is a significant parameter of combustion stability and efficiency. In this study, fuel distribution in the ATR model combustor was measured to compare the degree of mixing with respect to the velocity ratio$(r=v_a/v_f)$ between fuel gas and air. Planar laser-induced fluorescence(PLIF) and image processing method were used to obtain two dimensional fuel distribution. Fuel mixing went bad with approaching to r=1.

ATR 엔진 연소기 내부에서의 연료와 공기의 혼합성능은 연소 안정성이나 효율에 지배적인 요인이 된다. 본 연구에서는 ATR 모델 연소기에서의 혼합성능을 비교하기 위하여 두 유체의 속도 비$(r=v_a/v_f)$를 변화시키면서 연료분포를 측정하였다. 측정 방법으로는 2차원 연료분포를 얻기 위하여 널리 이용되는 평면레이저 유도형광기법과 화상처리 기법을 사용하여 연료분포 이미지를 얻었다. 측정된 연료분포 화상으로부터 공기속도/연료속도 비가 1에 가까울수록 연료 혼합성능이 떨어지는 특성을 관찰하였다.

Keywords