한국추진공학회:학술대회논문집 (Proceedings of the Korean Society of Propulsion Engineers Conference)
- 한국추진공학회 2004년도 제23회 추계학술대회 논문집
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- Pages.47-52
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- 2004
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- 1975-342X(pISSN)
HyShot 스크램제트 엔진의 흡입구 유동특성 연구
Intake Flow Characteristics of HyShot Scramjet Engine
- 발행 : 2004.10.01
초록
극초음속 스크램제트 흡입구의 설계는 다양한 공기열역학적인 현상을 수반한다. 이러한 현상은 무딘 앞전효과, 경계층 발달 문제, 천이, 점성/비점성 결합, 충격파 상호작용, 충격파 경계층 상호작용 및 유동 형상 등을 포함한다. 한정된 마하수와 고도 영역 내에서 운용되기 위해 설계되는 흡입구에서는 이러한 현상들 중 몇 가지 현상에 대한 이해가 요구된다. 본 연구에서는 HyShot 비행시험에서 발생할 수 있는 고도와 받음각 극단에서의 흡입구 성능을 연구하기 위해 몇 가지 중요한 유동 현상(점성 현상, 경계층 박리, 연소기 입구 유동 형상)들이 논의 될 것이다.
In the design of scramjet intake for hypersonic flight, a variety of aerothermodynamics phenomena are encountered. These phenomena include blunt leading - edge effects, boundary layer development issues, transition, inviscid / viscous coupling, shock - shock interactions, shock / boundary - layer interactions, and flow profile effects. For intakes that are designed to operate within a narrow Mach number / altitude envelope, an understanding of a few of these phenomena might be required. In this work several predominant flowfield phenomena (viscous phenomena, boundary - layer separation, and combustor entrance profile) are discussed to investigate the performance of the intake at the altitude and angle of attack extremes of the HyShot flight experiment.