학회정보 개인화 지원을 위한 RSS기반 유통 모델 연구

A study on the RSS-Based dissemination model to support the personalization of academic information

  • 권이남 (한국과학기술정보연구원 정보기술지원실) ;
  • 김재수 (한국과학기술정보연구원 정보기술지원실)
  • Kwon, Lee-Nam (Korea Institute of Science and Technology Information) ;
  • Kim, Jae-Soo (Korea Institute of Science and Technology Information)
  • 발행 : 2004.11.05

초록

자신의 연구성과를 발표하고 평가받는 학회의 이용자인 연구자는 수시로 발생되는 학회 정보 즉, 논문투고 일정, 학술대회 정보, 학회지 발간 정보, 논문 정보, 공지사항, 최신 연구소식 등 일련의 정보를 얻기 위해서 일일이 학회별 홈페이지를 방문하여 공지사항의 정보를 읽거나 또는 논문지의 최신 정보를 검색하고 조회하는 노력을 필요로 한다. 이와 반대로, 학술지를 발행하는 학회는 학회에서 수시로 발생하는 최신 정보를 알리기 위해 학회 회원들에게 메일을 보내거나 학회 홈페이지의 게시판에 공지사항을 기재하는 정도로 만족하고 있는 실정이다. 일반 연구자는 수많은 학회로부터 수시로 발생하는 정보를 한번의 클릭만으로 한눈에 파악할 수 있고, 학회는 한번의 공지를 통해서 학회 정보를 보고자하는 이용자 누구에게나 빠르고 쉽게 전달될 수 있는 체제가 필요한 시점이다. 본 연구에서는 RSS 서비스 사이트의 국내외 현황을 살펴보고, 개인화 추세에 있는 웹 이용자의 개인적 취향을 맞추기 위한 접근 방법으로서 학회정보 개인화 지원을 위한 RSS기반 유통 모델을 제시하고자 한다.

A researcher, who is a member of an academic society, is required to write a report on his or her research and present it at an academic workshop in order to have the contents of the research recognized by others. In order to do that, the researcher frequently has to look up the web pages of each workshop for information such as the submission deadline, paper information, announcements and news. On the other hand, the academic society mostly relies on e-mail or bulletin board to send information about itself to its members to inform its members about its latest news or developments. A system where the researcher can gain all the information required through just a single click and the academic society can provide its members with the necessary information through a simple step is required for the ease of both side. We will take a look at the domestic status of researches being done on such systems where the RSS standard has been applied and suggest a RSS-based dissemination model where the concept of personalization has been applied to satisfy the needs of the individual user.

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