한국콘텐츠학회:학술대회논문집 (Proceedings of the Korea Contents Association Conference)
- 한국콘텐츠학회 2004년도 추계 종합학술대회 논문집
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- Pages.516-530
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- 2004
공공정보서비스기관의 정보서비스 효율화를 위한 IMC 전략 적용 방안에 관한 연구
A Study on Application of Integrated Marketing Communication (IMC) Strategy for the Efficiency in Information Services of a Public Information Service Institution
- 김찬호 (한국과학기술정보연구원 정보마케팅실) ;
- 박경석 (한국과학기술정보연구원 정보마케팅실) ;
- 송혜은 (한국과학기술정보연구원 정보마케팅실) ;
- 유영복 (한국과학기술정보연구원 정보마케팅실)
- Kim, Chan-Ho (Dept. of Information Marketing, Korea Institute of Science & Technology Information) ;
- Park, Kyong-Seok (Dept. of Information Marketing, Korea Institute of Science & Technology Information) ;
- Song, Hye-Eun (Dept. of Information Marketing, Korea Institute of Science & Technology Information) ;
- You, Yong-Bok (Dept. of Information Marketing, Korea Institute of Science & Technology Information)
- 발행 : 2004.11.05
초록
정보의 보유가 힘을 창출해 내는 지식정보화 사회속에서 정보의 중요성이 어느 때보다 강조되고 있지만 정작 필요한 정보를 적시에 찾아보기란 힘들어 지고 있다. 유익한 정보의 수집, 가공과 이의 효율적 전달은 더 없이 중요해 지고 있다. 특히 이러한 정보가 일반 시사정보가 아닌 과학기술정보와 같이 전문성을 내포하는 경우 송신자 와 수신자, 제공자와 사용자 사이의 연결은 더욱 어렵고 다양한 변수와 상황을 야기시킨다. 본 연구에서는 공공정보 서비스제공 기관인 한국과학기술정보연구원(KISTI)의 주요한 기능 가운데 하나인 과학기술 정보 서비스의 효율화를 위하여 통합적 마케팅 커뮤니케이션(IMC) 전략 적용 방안을 모색하고자 한다. 분석은 크게, 송신자와 수신자, 그리고 매개체인 메시지 세부분으로 나눠 진행하였으며, 각각의 결과를 통해 현재 커뮤니케이션시스템의 문제점을 살펴보고, 향후 통합적 마케팅 커뮤니케이션(IMC) 전략의 활용 방향에 대한 가능성 있는 제안을 제시하고자 한다.
With the advent of knowledge-based society where knowledge generates power, the importance of information is growing than ever before. However, it is not easy to find necessary information in time. Collecting, processing and disseminating valuable information is getting more and more important. If those information include scientific and technical issues, it is more difficult to connect the sender and receiver, provider and consumer and also creates various factors and situation. This study aims to provide an application method of IMC(Integrated Marketing Communication) Strategy for efficient information services of science and technology which is one of KISTI's major functions. An analysis was proceeded in 3 categories with provider and receiver, and medium and message. The current problem in system was reviewed through each analysis and a feasible plan for the realization of IMC Strategy in future is proposed.
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