A Study on the Difference between Working Students and Non-Working Students in Faithfulness to the Distance

원격강의 수강시 직장인과 비직장인의 참여도 차이에 관한 연구

  • 남상조 (목원대학교 경영정보학과)
  • Published : 2004.11.05

Abstract

It is usually perceived that there is conditional difference between the working students and the non-working students in distance learning. In this paper, we surveyed attendances in distance learning courses to verify the differences in faithfulness, studying time, completion of contents looking. The results are analysed and reported.

원격강의를 수강함에 있어 직장에 다니는 학생과 일반학생은 여건의 차이가 있을 것으로 추정된다. 본 논문에서는 원격강의 수강생들을 대상으로 설문을 실시하여 수강에 대한 충실성 인식차이, 수강시간에 대한 차이, 콘텐츠 수강 완료여부에 대한 차이를 통계적으로 검증하였다. 검증 결과는 직장인은 자신이 충실하지 못했다는 인식을 비직장인에 비해 통계적으로 유의한 정도로 갖고 있으나 실제 수강시간은 통계적으로 차이가 없고 콘텐츠 수강 완료 여부에서도 통계적으로 차이를 보이지는 않는 것으로 나타나고 있다.

Keywords