Customer authentication service method for E-commerce

전자상거래를 위한 사용자 인증 기술

  • 김지은 (안동과학대학 사이버테러대응학과) ;
  • 전현정 (안동과학대학 사이버테러대응학과) ;
  • 윤동식 (안동과학대학 사이버테러대응학과)
  • Published : 2004.05.01

Abstract

The industrial structure with Internet is changing from offline to online. By developing of network, E-commerce will be big market. It is natural to increase of E-commerce and interest of people. but, it is supported by system and technics. First of all, we need customer authentication service method. In this paper, we described about Electronic shopping mall Security by three main categories. One is general security solution of I-commerce, Second is analyzing about various threats, vulnerability and countermeasures to that. Third is security consideration of directory service in I-commerce circumstance.

인터넷 속의 산업구조는 1:1 대면 방식의 구조에서 네트워크 상의 On-line 구조로 변화되어가고 있다. 이러한 인터넷상에서의 전자상거래는 네트워크의 발달에 힘입어서 거대한 시장을 형성하게 될 것이다. 인터넷에서 상거래가 일어나는 것은 오히려 자연스러운 현상이라고 할 수 있다. 인터넷을 통한 전자상거래는 많은 사람들의 관심을 증대시킬 것이다. 그런데 여기에는 제도적, 기술적 여러 가지가 선결되어야 한다. 이중에서도 가장 먼저 해결되어야 할 것이 사용자 인증에 대한 기술력이다. 이 논문에서는 안전한 전자상거래 쇼핑몰 구축 및 운영을 위해 필요한 세 가지의 주된 목적을 갖는다. 먼저 전자상거래의 보안 해결방법이며 둘째, 그들의 문제점들을 분석하고 이를 바탕으로 하여 실제 전자상거래 쇼핑몰에서 사용자 인증을 할 때, 필요한 각종 위협요소 및 취약점을 파악하고 이에 대응하는 방안을 제시하고자 한다.

Keywords