A Study on the development of metrics for security evaluation of secondary schools

중등학교의 보안성 평가를 위한 지표 개발에 관한 연구

  • 고진홍 (성균관대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공) ;
  • 안성진 (성균관대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공)
  • Published : 2004.05.01

Abstract

School Networks environment is implemented in many schools to support educational activities for networking resources required in teaching-teaming activities with government initiative. On the other hand, the open system in school which are used in internet in internet do considerable damage committed by intruder and cracker to the preservation of computer data and system due to second schools security state. Therefore this study is to present assortment in information resources of schools, security items and problem. finally, we give the effective and systematic metrics of estimates for security of secondary schools in information resources parts.

학내 전산망은 정보의 주도로 교수학습에 필요한 네트워크 자산을 통한 교육적인 활동을 지원하기 위해서 많은 학교에 설치되었다 반면에 인터넷의 개방성과 학내 전산망의 보안 실태 때문에 내부자나 정보를 얻고자하는 하는 해커들에 의하여 상당한 피해를 당하고 있다. 그러므로, 본 연구에서는 학내 정보자산을 분류하고 보안항목 및 문제점을 제시하고 있다. 마지막으로, 정보자산의 부분별로 효율적이고 조직적으로 평가 지표를 제시하였다.

Keywords