Economic analysis by reduction of calling port and mega containership

선박 대형화 및 기항지 축소에 따른 경제성 분석

  • 남기찬 (한국해양대학교 물류시스템공학과) ;
  • 곽규석 (한국해양대학교 물류시스템공학) ;
  • 송용석 (한국해양대학교 물류시스템공학과 대학) ;
  • 김태원 (한국해양대학교 물류시스템공학과 대학) ;
  • 오효진 (한국해양대학교 물류시스템공학과 대학원)
  • Published : 2004.04.01

Abstract

In these days, 8,000TEU container ship service launches in shipping service at latest based on the economy of scale, unit cost related with ship operation on ocean decreases in proportion to increase of ship scale and mega ship over 10,000TEU is on planning. Most of the exiting researches have performed from the perspective of total operation cost from mega port to mega port. However, the purpose of this paper is to estimate economic efficiency by ports selected Hub port from total cost point of view, operation cost, port charge, feeder cost, etc.

해상 구간에서의 선박 운항과 관련된 단위 비용이 선박 대형화에 비례하여 감소한다는 규모의 경제에 근거하여 최근 8,000 TEU급 선박이 운항을 개시하였고, 10,000 TEU급 이상 초대형선(mega ship)이 설계 단계에 있다. 기존 연구들은 대형항만에서 대형항만까지의 총운항비 관점에서 연구가 진행되어졌으나, 본 연구에서는 운항비, 항만비용(하역비 포함), 피더비용 등 총비용적 관점에서 허브항으로 선택된 항만별 경제성 평가를 하는데 목적이 있다.

Keywords