고속충돌 및 초고속충돌 강판구조물의 대변형 관통문제에 관한 연구

A Study on the Deformation and Perforation Problem for Steel Plates Subjected to High-Speed Collision and Superhigh-Speed Collision

  • 원석희 (부산대학교 조선해양공학과 대학원) ;
  • 이경언 (부산대학교 조선해양공학과 대학) ;
  • 고재용 (목포행양대학교 해양시스템공학) ;
  • 이계희 (목포해양대학교 해양시스템공학) ;
  • 이제명 (부산대학교 조선해양공학) ;
  • 백점기 (부산대학교 조선해양공학) ;
  • 이성로 (목포대학교 건축조경토목공학부)
  • 발행 : 2004.04.01

초록

본 연구에서는 충돌문제에 있어서 비교적 높은 활용도를 지니고 있는 범용 유한요소해석코드 LS-DYNA3D를 사용해 판부재에 충돌체가 충돌하는 경우, 내충돌성을 평가하였다. 속도가 41.56m/s-118.9m/s로 비교적 고속인 충돌문제부터 속도가 544.05m/s-800m/s인 초고속 충돌문제까지 시리즈 해석을 하였다. 이를 통해 판부재에 다양한 속도의 충돌체가 충돌하는 경우에 있어 피충돌체의 관통 유무를 평가할 수 있는 경험식을 구하고자 한다.

This paper describe inner-collision-characteristics of the ship structural plates when the projectile collides with plate-material using LS-DYNA3D which is general and useful finite element analysis tool in collision problem fields. The series analyses were carried out from high speed(41.56m/s-118.9m/s) to ultrahigh speed(544.05m/s-800m/s). Through these analyses we can approach empirical formula to estimate penetration limit of the ship structural plates with which the projectile of various speed collides.

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