Validation of Ship Detection by the RADARSAT Synthetic Aperture Radar and KOMPSAT EOC: Field Experiments

RADARSAT SAR와 KOMPSAT EOC에 의한 선박 탐지의 검증: 현장 실험

  • Yang Chan-Su (Korea Research Institute of Ships & Ocean Engineering/KORDI) ;
  • Kim Sun-Young (Korea Research Institute of Ships & Ocean Engineering/KORDI)
  • 양찬수 (한국해양연구원 해양시스템안전연구소 안전방제연구본부) ;
  • 김선영 (한국해양연구원 해양시스템안전연구소 안전방제연구본부)
  • Published : 2004.11.01

Abstract

Two different sensors (here, KOMPSAT and RADARSAT) are considered for ship detection, and are used to delineate the detection performance for their data The experiments are set for coastal regions of Mokpo Port and Ulsan Port and field experiments on board pilot boat are conducted to collect in situ ship validation information such as ship type and length This paper introduce mainly the experiment result of ship detection by both RADARSAT SAR imagery and land-based RADAR data, operated by the local Authority of South Korean, so called vessel traffic system (VTS) radar. Fine imagery of Ulsan Port was acquired on June 19, 2004 and in-situ data such as wind speed and direction, taking pictures of ships and natural features were obtained aboard a pilot ship. North winds, with a maximum speed of 3.1 m/s were recorded Ship's position, size and shape and natural features of breakwaters, oil pipeline and alongside ship were compared using SAR and VTS. It is shown that KOMPSAT/EOC has a good performance in the detection of a moving ship at a speed of kts or more an hour that ship and its wake can be imaged. The detection capability of RADARSAT doesn't matter how fast ship is running and depends on a ship itself, e.g. its material, length and type. Our results indicate that SAR can be applicable to automated ship detection for a VTS and SAR combination service.

두 개의 다른 위성 센서 (RADARSATSAR와 KOMPSAT EOC)를 사용하여 선박탐지 실험을 실시하였으며, 탐지성능을 검토하였다. 목포항과 울산항을 대상으로 실시하였으며 필요에 따라 현장 검증 데이터를 얻기 위하여 위성 통과 시에 선박에 승선하여 선박정보를 포함하는 Sea Truth를 취득하였다. 또한 VTS레이더 정보를 위성데이터와 비교를 통하여 위치정보의 검증을 수행하였다. 광학과 마이크로파 원격탐사에 있어 그 특성의 차이는 뚜렷하였으나, 광학의 경우 선속 3.1kts 이상인 선박의 후류가 탐지되었으며, 마이크로파의 경우, 최대 6-7kts의 선박에 대해서도 후류의 탐지는 어려웠다. 그러나, 마이크로파는 다양한 선형을 반영한 신호가 sigma nought로 표현되므로 향후 선형 정보뿐만 아니라, 침로의 추출이 가능하다는 결론을 얻었다. 또한, 동일 선박이라 할지라도 신호강도의 차이에 의해 선박이 2개 이상으로 나타나는 현상도 파악되었다. 앞으로 다양한 해상환경 및 위성 관측 모드에 따른 추가 실험을 실시하여 자동 선박추출이 가능할 것으로 판단된다.

Keywords