Establishment of Knowledge Management Strategies for Small and Medium-sized General and Special Construction Companies

중소${\cdot}$전문건설업체를 위한 지식경영 전략 수립

  • 이태식 (한양대학교 토목환경공학과) ;
  • 이동욱 (한양대학교 토목환경공학과) ;
  • 박세진 (한양대학교 토목환경공학과)
  • Published : 2003.11.01

Abstract

Interests in knowledge asset as a way of improving the values of companies and as a survival strategy have increased worldwide. In Korea, since the mid 1990s, many construction companies have realized the importance of knowledge and large companies have been forerunners in adopting KM. However, unlike large companies that readily adopt knowledge management, small & medium-sized general and special construction companies lack understanding of knowledge management and have hard time keeping updated with the current information and the state-of-art information technologies due to financial and organizational reasons. This research presents knowledge management strategies, which involves knowledge management adoption plans appropriate for small & medium-sized general and special construction companies as a way of increasing the value and competitive power of the companies.

90년대 이후 전 세계적으로 지식경영(Knowledge Management : KM)에 대한 관심이 고조되고 있다. 특히 기업의 시장가치 중 지식자산이 차지하는 비중이 높아짐에 따라 한국의 건설 분야도 90년대 중반부터 대기업을 중심으론 지식경영을 도입하고 있다. 그러나, 중소${\cdot}$전문건설업체의 경우에는 기업의 재무 및 조직적인 이유로 지식경영에 대한 이해와 정보화에 뒤쳐지고 있는 실정이다. 더욱이, 건설 분야에서 중소${\cdot}$전문건설업체가 차지하는 비중이 매우 높게 나타나기 때문에 이들의 기술 수준이 건설공사의 품질과 직결된다고 해도 과언이 아니다. 따라서, 본 논문에서는 회사의 가치와 경쟁력 향상을 위해서 중소${\cdot}$전문건설업체들의 여건에 적합한 지식경영 전략 즉, 지식경영 도입 방안을 제시하고자 한다.

Keywords