Domestic Remodeling Business Status and Improvement Strategy

국내 리모델링 사업현황과 개선전략

  • 정태헌 (대림산업주식회사 건축사업본부) ;
  • 임호진 (대림산업주식회사 리모델링사업부)
  • Published : 2003.11.01

Abstract

Domestic remodeling market is now growing centering around non housing building. Unlike non housing building remodeling business, understanding of remodeling demanders accustomed to profit of reconstruction, deficiency of experience performing remodeling project and construction, shortage of will performing remodeling policy and detailed action method are difficulties in performing apartment building remodeling business. Understanding change of remodeling demanders. strong economic incentive by government, construction management paradigm shift from new construction into building life cycle, application of construction method using existing building condition before remodeling and remodeling related industry infrastructure are required to improve this remodeling business circumstances.

국내 리모델링 시장은 초창기로서 비주택 부문을 중심으로 성장하고 있으며, 일반건축물의 리모델링 사업을 수행하는데 무리가 없으나 공동주택 리모델링 사업을 추진해 가는데는 재건축의 수익성에 익숙한 주민의식, 업계의 사업수행 경험 및 노하우 부족, 정책실행의지 및 구체적 실행방안 부족 등이 어려움이 되고 있다. 리모델링 사업환경을 개선하기 위해서는 리모델링 수요자측의 인식전환, 정부의 강력한 경제적 인센티브 제도 제공, 신축위주의 파라다임에서 건물의 라이프사이클을 괴려한 건설경영 파라다임으로의 전환, 기존건물의 상황을 충분히 활용하는 공사방안 도출 및 활용, 리모델링 관련 산업 인프라 구축이 필요하다.

Keywords