Development of Metric-Based Two-Tier Work Force Strategy

성과극대화를 위한 기능인력의 육성 및 활용전략

  • Published : 2003.11.01

Abstract

The construction industry has been experiencing a major challenge in its work force, 'the shortage of skilled craft workers.' This problem has been caused by several factors such as the poor image of the construction industry, lack of training and education, unclear career path, declining wages, and changing work force demographics. A 'step-change' approach called the 'Two-Tier Work Force Strategy' has been proposed by the Center for Construction Industry Studies (CCIS) to deal with the work force related issues in a radical way. It is composed of two separate strategies, Tier I and II. The Tier I strategy uses less skilled and task trained craft workers, and has a larger administrative site management team than the Tier II strategy. The Tier II strategy utilizes fewer, better-educated, and higher skilled workers who perform some lower-management functions in addition to craft functions. They are paid more, but produce more through higher skills, stay on the job longer through multi-skilling, and deliver improved project performance in safety, quality, schedule, and cost The Two-Tier Work Force Strategy has the potential to resolve the current work force problems and foster a better work force environment in the future.

미국 건설산업은 숙련된 기능공의 부족이라는 도전적 과제를 경험해 오고 있다. 이 문제는 다음과 같은 여러 원인들에 의해 야기된것이다. 건설산업의 이미지 저하, 훈련과 교육의 부족, 불분명한 경력관리, 임금의 저하, 노동인력의 구성변화. 건설인력과 관련된 이러한 문제점들을 근본적으로 해결하기 위해 Two-Tier Work Force Strategy라는 획기적인 접근방법이 Center for Construction Industry Studies (CCIS)에서 제안되었다. Two-Tier Work Force Strategy는 Tier I과 Tier II Strategy로 구성되어 있다. Tier I 전략은 기술이 떨어지고 단순작업이 가능한 기능인력을 활용하며, 많은 수의 현장관리인원을 필요로 한다. Tier II 전략은 상대적으로 잘 교육받고, 기술수준이 높은 소수의 기능인력을 활용하며, 그들은 기능능력과 더불어 관리능력도 갖추고 있어야 한다. 그들은 더 높은 급여를 받지만, 높은 기술수준으로 인해 더 생산적으로 일할 수 있고, 다중기술의 보유로 더 오래 현장에머물며, 안전, 품질, 공정, 그리고 원가적 측면에서 향상된 프로젝트 성과를 가져온다. Two-Tier Work Force Strategy는 근래의 기능인력에 대한 문제점을 해결하고, 미래에 더 나은 노동환경을 가져올 수 있는 방안이 될 수 있을 것이다.

Keywords