A Study of Curriculum Arrangement for Students of Computer Science Major to Achieve Higher Rate of International/National Certification

컴퓨터공학 전공자의 전공 관련 자격증 획득률 제고를 위한 교과과정 보완 연구

  • Published : 2003.11.01

Abstract

There are many kinds of national and international certifications related to computer science and engineering. Such certifications have evolved from a hiring to a screening tool so that not having them may influence one's being viewed as a serious candidate. To achieve higher rate of acquiring such certifications, a list of certifications with matching curriculum is suggested. By studying these related curriculum hard students will have better chance to get such certification.

우리나라에서 전산학(computer science)을 가르치는 대표적인 학과는 컴퓨터공학 또는 전자계산학과 등으로 불리는 학과이며, 일반적으로 대학교의 역할인 학문과 기술의 발전 및 그것의 전수라는 측면에서 교과과정을 구성하고 있다. 한편 최근 세계적 산업체에서 제공하는 국제자격증이나 우리나라의 국가공인자격증 등은 산 현장 기술의 대학교육에 대한 접목이라는 측면에서 기존 대학의 교과과정의 보완을 위한 참고 사항이 될 수 있을 것이다. 본 논문에서는 학생들로 하여금 이와 같은 자격증 취득에 도움이 될 수 있도록 기존의 본 대학의 교과과정을 상호보완적 입장에서 구성하는 방안에 대하여 제안하였다.

Keywords