Building-up Strategies for Competitiveness of Specialty Stores Distribution Channels in the Cosmetics Industry

화장품 전문점 유통경로의 경쟁력 강화방안

  • Published : 2003.05.01

Abstract

Specialty stores, which have been major channels of Korean cosmetic industry, are bringing out a lot of problems in current distribution channel systems because of its repeated depression of sales. Especially, inefficiency in distribution channel systems is caused by cannibalistic price-off competition between specialty stores, too many launchings of new products, excessive sales promotion, absence or surplus of stock, and so on. Using qualitative methods such as in-depth interview and group discussion, the authors attempt In diagnose fundamental problems of the cosmetic specialty store distribution channels in three viewpoints; achievement of goals, marketing flows in channels, and relationship management. In addition, this paper suggests core strategies for building up the competitiveness of both of the maker and the retailer, The competitive strategies are mainly about securing profitability of retailers, smoothening of marketing flows in channels, and building-up trustful relationships between distribution channel members.

1990년대 화장품 유통경로의 주류를 이루어 왔던 전문점 유통경로는 최근 거듭되는 매출 부진으로 인해 제조업자-도매업자(특약점)-소매업자(전문점)-소비자로 이어지는 유통경로 전반에 걸쳐 여러 가지 문제점을 야기하고 있다. 특히 전문점간의 제살깍기 가격경쟁, 제조업체의 잦은 신상품 출시, 과도한 판촉, 품절 및 과잉재고 등으로 인해 공급체인 전반적으로 비효율성이 증대되고 있다. 본 연구는 이러한 화장품 유통경로의 근원적인 문제점을 목표달성 측면, 유통기능흐름 측면, 관계관리 측면에서 진단하고, 향후 발전방향을 제시하고 있다. 이를 위해 저자들은 유통경로 구성원들을 대상으로 하는 심층면접, 집단토의 등의 질적 연구방법을 수행하였으며, 연구 결과 제조업체와 유통업자 측면에서의 경쟁력 강화방안을 제시하였다. 경쟁력 강화 방안은 첫째, 전문점의 수익성 확보 방안, 둘째, 유통기능흐름 원활화 방안, 셋째, 유통경로 구성원간 신뢰관계 구축 방안 등 크게 세 가지로 제시되었다.

Keywords