Combustion Characteristics of the Slinger Combustor

슬링거 연소기의 연소특성

  • 이강엽 (삼성테크윈(주) 파워시스템 연구소) ;
  • 이동훈 (삼성테크윈(주) 파워시스템 연구소) ;
  • 최성만 (삼성테크윈(주) 파워시스템 연구소) ;
  • 박정배 (국방과학연구소) ;
  • 박영일 (한국항공우주연구원) ;
  • 김형모 (한국항공우주연구원) ;
  • 한영민 (한국항공우주연구원)
  • Published : 2003.10.01

Abstract

The study was performed to understand combustion characteristics of the slinger combustor. Liquid fuel is discharged radially outwards through injection holes drilled in the high speed rotating shaft. We observed atomizing characteristics with variation of fuel nozzle rotating speed by using PDPA system. The mean drop diameter highly depends on fuel nozzle rotating speed. In KARI combustion test facility, Ignition and combustion tests were performed by using real scale combustor. In the test results, ignition and combustion efficiency were increased according to increasing fuel nozzle rotating speed. The measured radial temperature distribution at the combustor exit shows stable and fairly good distribution.

슬링거 연소기의 연소특성을 파악하기 위한 연구를 수행하였다. 연료는 고속으로 회전하는 축의 연료노즐을 통하여 연소기내로 분사된다. 회전분무시스템의 분무특성을 파악하기 위하여 PDPA를 이용하여 연료노즐의 회전속도 변화에 따른 분무입자의 크기를 측정하였다. 연구결과 분무액적의 크기는 연료노즐의 회전수와 직접적인 상관관계가 있음을 알 수 있었다. 실물크기의 연소기를 제작하여 한국 항공우주연구원의 연소시험설비에서 점화 및 연소시험을 수행하였다. 시험결과 점화성능 및 연소효율은 연료노즐 회전수에 따라 증가하는 경향을 나타내고 있었으며, 연소기출구온도는 매우 균일한 온도분포를 나타내었다.

Keywords